UDDEVALLA RIDKLUBBS HISTORIA

Uddevalla ridklubb var den första ridklubben i Bohuslän och en av de äldsta i Sverige. Klubben bildades 1947 på dåvarande regementet I 17. Då var det bara officerare och bättre förmedlade i samhället som red.

Det var officerarna som bildade ridklubben. Höga officerare och toppfigurer inom näringslivet i Uddevalla dominerade i styrelsen under en period av 15 år.

När hästen försvann från I 17 övergick vi till att bli en civil ridklubb. Sedan flytten från regementet, höll vi till på ett flertal platser tills vi hamnade på Björbäck. Där hade vi tillgång till att rida inomhus i en gammal hölada med måtten 10 x 20 meter.

Man beslutade att lägga ner klubben 1967 eftersom den sittande styrelsen tyckte att anläggningen var för dålig. Det var då ett gäng ungdomar i klubben som tillsammans med familjerna Öhrngren och Ryklen, startade upp ett renoveringsarbete av både anläggning och förening. Detta gjorde de utan vare sig pengar eller hästar. Travhästar och privathästar utgjorde sedan grunden i lektionsverksamheten.

De första 10 åren var händelserika, då var vi med och bildade distriktsförbundet för ridfrämjandet av Göteborg och Bohuslän. Vi var även med och bildade Varmblodsklubben för att där påverka kvalitén och skötseln av våra hästar i distriktet.

Så småningom började kommunen planera för Björbäcks industriområde. Vilket då fick till följd att vi måste flytta. Valet föll på Nöthult, där vi fortfarande är kvar.

Där låg då en lika förfallen anläggning som på Björbäck. Vi började planera för uppbyggandet av en anläggning som var kostnadsberäknad till 900 000 kr, men det hela slutade på 350 000 kr, som vi själva bekostade.

Den 4 januari 1982 slog vi i den sista spiken och anläggningen var färdig. Då hade alla involverade människor offrat all fritid och även betalt allt ur egen ficka.

På morgonen den 5 januari ringde grannen till oss på Nöthult och sa att stallet brann. Tänk dig in i den situationen. Då hade vi byggt två stall och allt runt omkring med egen arbetskraft, då kändes det tungt. Bland brandresterna låg 16 döda hästar och runt omkring stod gråtande barn och vuxna.

Efter branden hade vi 850 000 kr från försäkring och kommun, detta skulle vi bygga stall, köpa hästar och seldon. Men det gick det med.

När kostnaderna stiger i en klubb måste man finna nya ekonomiska vägar. En sådan var samarbetet med skolstyrelsen i Uddevalla och Göteborg om att starta ett hästgymnasium. Men det höll bara ett år, då kostnaderna blev för stora.

År 1986 inköptes ett begagnat baracudatält för att våra medlemmar skulle få rida inomhus.

Vi byggde upp ett ridhus som stod färdigt 1992. Detta innehöll en uppvärmd cafeteria och plats för att stå och titta på olika evenemang.